Potraviny so zlým vplyvom na náladu dieťaťa - TÝMTO je lepšie sa vyvarovať

Potraviny so zlým vplyvom na náladu dieťaťa - TÝMTO je lepšie sa vyvarovať
  • 29.08.2023
  • Lenka Biba Slovak

Jedlo, ktoré môže ovplyvňovať náladu, sa už dávno neobmedzuje iba na cukor. Rodičia nielen malých detí intuitívne tušia, že jedlo môže ovplyvniť správanie a náladu ich dieťaťa. Je už všeobecne známe, že napríklad sladkosti môžu spôsobiť záchvaty hyperaktivity, zmeny správania, ako aj samotnú náladu dieťaťa.

Jedlo, ktoré môže ovplyvňovať náladu, sa však neobmedzuje iba na cukor - v potravinách a pochutinách sú aj iní vinníci, ktorými kŕmime naše ratolesti. Pozrime sa preto spoločne na potraviny, ktoré najčastejšie prispievajú k zmenám nálady, a ktoré ovplyvňujú správanie detí.

Nebezpečné zložky v jedle

Potraviny so zlým vplyvom na náladu dieťaťa v sebe najčastejšie obsahujú:

  • konzervačné látky,
  • umelé farbivá,
  • tuky v strave,
  • mononenasýtené mastné kyseliny,
  • zdravé a nezdravé tuky.

Reflux: Liečba a diéta pri pálení záhy, ktoré potraviny sú nevhodné?

Pálenie záhy je nepríjemné a obťažujúce. Obmedzuje nás v každodennom živote a nedovoľuje nám jesť všetko to, čo by sme chceli. Niektoré príčiny pálenia záhy sú dočasné či riešiteľné. Ostatné nám kladú diétne obmedzenia.

Nepríjemný pálčivý pocit v pažeráku (oesophagus) a krku pociťujeme vtedy, keď sa strava spolu so žalúdočnými kyselinami vracia zo žalúdka (gaster) späť smerom nahor. Žalúdočné kyseliny, hlavne kyselina chlorovodíková (HCl) sú dráždivé pre sliznicu pažeráka.

Potraviny, ktorým by sme sa mali vyhnúť

  • Sladké jedlá
  • Mastné a vyprážané jedlá
  • Nadmerne slané jedlá
  • Korenisté jedlá
  • Mliečne výrobky
  • Nepravidelné/nadmerné stravovanie

Neprehliadnite: Dieťa bez kamarátov - čo robiť, keď je dieťa samotár?

Ohrozujú nasýtené mastné kyseliny zdravie?

Tuky v strave si aj v súčasnosti ľudia stále často spájajú iba s tým negatívnym - nadváhou, obezitou u detí, chorobami, nezdravým jedálničkom. Je však treba odlíšiť zdravé a nezdravé tuky. Nespochybniteľným faktom je totiž to, že tuky patria medzi základné makroživiny a majú v ľudskom organizme svoju nezastupiteľnú úlohu.

Srdcovo-cievne zdravie, totiž skôr než samotné nasýtené mastné kyseliny, ohrozujú predovšetkým rizikové potraviny, v ktorých sa nachádza zmes soli, transmastných kyselín, konzervantov a podobne. Takýto zoznam látok nájdeme vo fastfoodovom jedle či údeninách.

  • Na druhej strane napríklad mliečne výrobky majú vo svojom zložení okrem nasýteného tuku aj minerálne látky, vitamíny a bielkoviny.
  • Prevažujú v nich teda pozitívne látky a potraviny tohto typu jednoducho a jednoducho potrebujeme.

Ak dbáme na pestrý jedálniček zahŕňajúci ovocie, zeleninu, celozrnné výrobky a potraviny bohaté na vlákninu, vitamíny a iné bioaktívne látky, nie je potreba príjmu nasýtených tukov z mäsa, masla a mliečnych výrobkov výraznejšie obávať. V našom jedálničku by v každom prípade nemali tvoriť viac ako 10 % celkového denného energetického príjmu.

Mliečne výrobky

Ak vaše dieťa trpí intoleranciou laktózy alebo alergiou na bielkoviny nachádzajúce sa v mliečnych výrobkoch, môžu sa u neho prejaviť zmeny v  nálade a správaní.

  • Veľa detí reaguje tým, že sú  podráždené, drzé alebo agresívne.
  • Deti s alergiou na mlieko alebo intoleranciou majú tiež tendenciu trpieť nachladnutím a infekciami uší.
  • Dojčatá môžu prejavovať  príznaky koliky, zatiaľ čo batoľatá a staršie deti sa môžu  prejavovať  podráždene, vyzerať sklesnuto alebo až nešťastne. 

Cukor 

Cukor a hyperaktivita idú doslova ruka v ruke. Cukor je takmer vo všetkom, čo priemerné dieťa zje. Ukázalo sa, že cukor spôsobuje dlhodobé poškodenie zdravia a strava s vysokým obsahom prefabrikovaných potravín je spojená s depresiou, kognitívnym oneskorením a problémami so spánkom. Ak chcete obmedziť príjem cukru, ideálnou voľbou je strava pripravená doma zo surovín, ktorých zloženie poznáte. 

Umelé farbivá

Veľa krajín na svete zakázalo umelé farbivá, a to kvôli škodlivým účinkom, ktoré tieto chemikálie majú práve na deti.

V spojení s ADHD, úzkosťou, hyperaktivitou a bolesťami hlavy u detí môžu umelé farbivá tiež spôsobiť významné zmeny správania u detí.

Odporúčame aj: Bataty sú skvelou voľbou aj pre deti! Ako ich pripraviť zdravo a chutne?

Konzervačné látky

Niekoľko konzervačných látok môže u detí spôsobiť problémy so správaním. Zahŕňajú napríklad ndusičnany, dusitany a benzoát sodný. Glutamát sodný  je zvýrazňovač chuti, ktorý tiež spôsobuje zmeny nálady a správania, vrátane bolestí hlavy a hyperaktivity.

Benzoan sodný sa bežne vyskytuje v ovocných výrobkoch určených pre deti. 

Potravinové alergény

Bežnými potravinové alergény sú:

  • mlieko,
  • orechy,
  • vajcia,
  • sója a
  • kukurica.

Ak má dieťa neznášanlivosť alebo alergiu na určité jedlo, môže to spôsobiť vážne zdravotné problémy a problémy so správaním. Nneznášanlivosť potravín sa často prehliadne a namiesto toho sa u dieťaťa diagnostikuje ADHD. 

  • Ak si všimnete zmeny správania alebo zmeny nálady u svojho dieťaťa, zvážte vedenie denníka o jedle.
  • Sledujte, čo vaše dieťa zje a kedy vykazuje zmeny v správaní. Pokúste sa odstrániť podozrivé potraviny a zistiť, či sa správanie zmení.

Potraviny pre dobrú náladu dieťaťa

Naservírujte si serotonín na tanieri! Aby bolo naše telo šťastné a vyrábalo tie správne hormóny, potrebuje vyvážený jedálniček. Potrebuje teda hormóny šťastia.

Serotonín sa z tráviaceho traktu do neurónov, kde má svoje uplatnenie, neprenáša. Môžeme však zvýšiť príjem jeho prekurzorov, teda východiskových látok na jeho syntézu. Tie sa po konzumácii dostanú do krvného riečiška, odkiaľ ich telo vie pri výrobe hormónov zužitkovať.

Prekurzorom serotonínu je esenciálna aminokyselina tryptofán. Slovíčko esenciálne pritom znamená, že si ho telo nedokáže samo vyrobiť, a tak ho musíme dopĺňať vhodnou stravou. Z tryptofánu sa syntetizuje aj hormón melatonín, ktorý je zodpovedný za kvalitu nášho spánku.

Ktoré potraviny sú bohaté na tryptofán?

  • Kvalitné bielkoviny

  • Ovocie

  • Zelenina

  • Orechy a semienka

  • Čokoláda

  • Kurkuma

  • Zelený čaj


  • Pred komentovaním musíte byť prihlásený!

  • Nie ste ešte zaregistrovaný?

Pre zapojenie sa do diskusie alebo súťaže je potrebné mať u nás na webe registráciu a byť prihlásený. Pokiaľ registráciu nemáte, vytvoríte si ju - TU.
A následne sa stačí prihlásiť a odpovedať na súťažnú otázku.

0 komentárov

Návrat hore
Autor článku

Čo čítajú ostatní